Skip to content
medium (11)

Bedrijfscatering in 2019: de 5 belangrijkste trends voor de toekomst

3 jun 2019 |

We delen graag onze visie op de toekomst van bedrijfscatering met je. Dit doen we aan de hand van dé vijf trends, waarvan wij verwachten dat ze de komende jaren de toon zullen zetten.

Stipt om 12.00 uur wandel je met collega’s in colonne richting kantine. Een aanblik van roestvrijstalen uitgiftemeubels, witte tegels tegen de muur en lange tafels met ongemakkelijke stoelen. ..

Het aanbod: een broodje kaas, ham of gezond. Misschien ook tomatensoep en een bakje rauwkost.

O ja, en een kroketje, in ieder geval op vrijdag…

Catering anno nu

Gelukkig kunnen de meesten van ons zich nog maar weinig voorstellen bij dit scenario, en dat kenmerkt meteen de enorme transitie binnen de cateringbranche. Want in 2003, toen VITAM werd opgericht, zagen kantines er toch vaak zo uit.

Anno nu zie je gelukkig een heel ander beeld. Een sfeervol bedrijfsrestaurant met een uitgebreid aanbod aan kwalitatieve producten en vers bereide gerechten. Enthousiaste horecamedewerkers die met liefde een goede kop koffie voor je maken - precies zoals jij hem lekker vindt.

En dat beeld is geen uitzondering, maar steeds vaker de norm. Gedreven door de veranderende eetvoorkeuren bij de consument én door de werkgever die steeds meer inziet welke rol de restauratieve dienst binnen zijn organisatie vervult of kan vervullen.

Persoonlijke catering

De 5 belangrijkste trends

Maar wat is dan de volgende stap? Welke trends hebben invloed op de manier waarop cateraars hun dienstverlening invullen?

Samenvattend kunnen we stellen dat de waarde van eten en drinken steeds groter wordt, op alle fronten.

Zo wordt voeding steeds minder gezien als alleen brandstof voor het lichaam, maar als basisvoorwaarde voor een vitaal leven. Het eetmoment wordt een steeds belangrijker moment van ontspanning tijdens drukke werkdagen en het bedrijfsrestaurant fungeert als sociaal hart binnen en visitekaartje van de organisatie. Maar ook de impact van onze eetgewoontes op onze leefwereld zijn relevant en daarmee ook de eisen die aan onze dienstverlening worden gesteld.

In dit artikel vertellen we je er alles over aan de hand van de volgende vijf trends, waarvan wij verwachten dat ze de toon gaan zitten binnen de bedrijfscatering de komende jaren.

Tip: dit artikel als handige pdf downloaden om naar je werkgever of collega's door te sturen? Download hem hier!

Trend #1 – Vitaliteit voorop

Gezond leven. Ergens voelt het wat gek om dat als trend te bestempelen. We weten toch allang dat roken het risico op diverse ziektes vergroot, dat veel fastfood en weinig beweging een trigger zijn voor overgewicht, en dat te veel stress leidt tot serieuze lichamelijke en mentale klachten.

Inmiddels gaat het echter niet alleen meer om het vermijden van de ongewenste effecten van een ongezonde leefstijl, want we weten: voorkomen is beter dan genezen. Daarom kiezen we (pro)actief voor een gezonde levensstijl; we zijn kritisch op onze voeding, zorgen voor voldoende beweging en ontspanning en hebben volop aandacht voor onze persoonlijke en sociale ontwikkeling.

Vitaliteit is het ultieme streven, we willen iedere dag lekker in ons vel en vol energie zitten!

 

Gezonde voeding in de basis

‘Je bent wat je eet’, een welbekende uitspraak die de afgelopen jaren weer steeds meer betekenis heeft gekregen. Je zult niet meer snel iets lezen of horen over gezondheid, zonder dat voeding erbij betrokken wordt.

Kijk maar eens naar de top 10 van de meest populaire kookboeken: naast gemak en genieten, linkt de helft daarvan naar een ‘happy & healthy’ levensstijl, een slank en fit lichaam of een goede hormoonbalans.

Eten heeft de status verworven van (innerlijke) cosmetica en medicijn. Dat deze trend doorsijpelt naar de bedrijfscatering is niet meer dan logisch, als je bedenkt dat een bedrijfscateraar bepalend is voor minimaal één van de belangrijkste maaltijden per dag, soms 5 x per week.

Vitale medewerkers

Het is echter niet alleen de lunchgast die gezonde keuzes steeds meer als de norm ziet, ook bij steeds meer werkgevers zijn de ogen geopend voor de voordelen van vitale medewerkers en de rol van de bedrijfscatering daarbinnen.

Denk hierbij aan meer betrokkenheid, verhoogde productiviteit en een lager verzuim. Cateraars maken vitaliteit onderdeel van hun positionering en nemen hun verantwoordelijkheid in het faciliteren van de gezonde keuze. Dat gaat verder dan alleen het aanbod in het bedrijfsrestaurant, maar ook over het informeren over en stimuleren van die gezonde keuze.

Extra kracht wordt bijgezet door het Nationaal Preventieakkoord, dat voorlichting over en verleiden tot gezonde voeding centraal stelt in de strijd tegen overgewicht.

Verder dan voeding

Maar het stimuleren van vitaliteit, gaat over de grenzen van het domein eten en drinken. En ook daarin nemen cateraars het voortouw.

Omdat juist de combinatie met andere factoren – bewegen, ontspannen, leren en verbinden – zorgt voor vitaliteitswinst, zijn kleine en grote vitaliteitsprogramma’s onderdeel van de dienstverlening van cateraars.

Op die manier werken opdrachtgever en cateraar samen aan het realiseren van vitaliteit op de werkvloer en telt de dienstverlening van de cateraar op aan doelstellingen van het HR- of maatschappelijk beleid.

Tip: Download ons gratis e-book en ontdek de vijf ingrediënten van een vitaal kantoor!

Trend #2 –Eat it MY way

Zojuist hebben we beschreven dat een gezonde levensstijl tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is. Er is echter geen kant-en-klaar recept voor vitaliteit en gezond(er) eten betekent voor iedereen iets anders. Natuurlijk zijn er basisregels voor een uitgebalanceerd dieet, maar daarbinnen wordt de variatie aan voor- en afkeuren steeds groter.

Geen varkensvlees of koemelk, wel ‘hypergezonde’ superfoods, volledig plantaardig of juist flexitarisch, alleen maar lokaal of met keurmerk...

En de redenen? Die zijn divers: omdat je lichaam er wel bij vaart, omdat het hoort bij je religie of onderdeel is van je identiteit en levensstijl. En kenmerkend voor de trendontwikkeling: we voelen ons steeds minder genoodzaakt om uit te leggen waarom. Want persoonlijke eetvoorkeuren respecteer je. Eten en drinken is een ‘way of life’.

De keuze is reuze

In het bedrijfsrestaurant draait het daarom ook om het tegemoet komen aan de individuele wensen van de gast. Dat uit zich in eerste instantie in een steeds ruimer assortiment, maar ook in de manieren van presenteren. Naast een rijkelijke belegde maaltijdsalade, zie je daarom uitgebreide saladebuffetten vol groentegerechten, waar iedereen zijn eigen salade kan samenstellen.

En door vers op locatie te koken, kan de chef de voorgestelde maaltijden makkelijk naar wens aanpassen. Cateraars zoeken steeds meer naar manieren om hun dienstverlening op dergelijke manieren in te vullen, want de verwachting is dat deze trend zal doorslaan naar het hyperpersoonlijke. Er vanuit gaande dat ieder mens anders in elkaar steekt en dus ook een andere voedingsbehoefte heeft. Tot op genetisch niveau, zoals ook de opkomst van toegankelijke DNA-testen illustreert.

clay-banks-tgquMvhNLc4-unsplash

Meer dan goede koffie

Ook voor de werkgever is de persoonlijke focus van steeds groter belang in zijn employer branding. In de huidige ‘war on talent’ worden de facilitaire voorzieningen ingezet als USP om bij een organisatie te gaan werken, vooral gericht op millennials.

En dan is simpelweg ‘goede koffie’ niet meer voldoende, maar worden we ’s ochtends het liefst verwelkomd door een barista die – zonder dat je er om hoeft te vragen – met een glimlach zijn latte art presenteert op je ‘flat white’ met havermelk. Een geluksmomentje speciaal voor JOU.

Hospitality koffiebar

Trend #3 – De nieuwe (circulaire) norm

We stipten net al even de trend van een gedeeltelijk of volledig plantaardig dieet aan. Mensen hebben diverse redenen om dierlijke producten te minimaliseren of om ze zelfs volledig van het menu te schrappen.

Het behoud van onze planeet is daarin een veel gehoord argument. Want naast een gezonde levensstijl voor onszelf, zijn we ons ook steeds meer bewust van de impact die onze eigen voedselkeuze en de voedingsindustrie hebben op onze leefomgeving.

Daarom zijn we in eerste instantie kritischer op onszelf, want een beter milieu begint bij… juist, jezelf! Maar om dat te kunnen doen, zijn we – vooral waar het voeding aangaat – voor een groot deel afhankelijk van de leveranciers en aanbieders.

Maatschappelijk verbeterend ondernemen

Ten eerste wordt er van bedrijven in de foodservice verwacht dat ze transparant zijn: waar komt het product vandaan, onder welke omstandigheden is het geproduceerd, wat wordt er aan toegevoegd, etc.

Waar het enige tijd geleden nog als USP werd ingezet door organisaties, is transparantie nu de norm. Dat maakt ook dat maatschappelijk verantwoord ondernemen geen marketingtool meer is, maar hygiënefactor.

En wil je als organisatie het respect van de consument verdienen, dan zul je een stap verder moeten gaan; je moet écht laten zien wat jij als organisatie ‘brengt’ naar onze wereld en haar toekomst. Dat wordt ook wel maatschappelijk verbeterend ondernemen genoemd.

Circulaire catering

Als het gaat om écht iets doen voor onze leefomgeving, is circulair ondernemen de trend. Het circulaire model gaat er namelijk vanuit dat de producten van nu, de grondstoffen zijn voor later: na gebruik kunnen de materialen waaruit een product bestaat opnieuw worden gebruikt.

Afval bestaat hierdoor niet (of nauwelijks). Als je als bedrijf dit circulaire streven omarmt, dan hoort daar als vanzelfsprekend bij dat je catering op een circulaire manier wordt ingevuld.

Voorbeelden zijn:

Samenwerking binnen de keten is binnen circulaire catering cruciaal. Met je opdrachtgever en gast enerzijds, maar ook met leveranciers, producenten, andere facilitair dienstverleners, de overheid en kennis- en innovatieclubs. Want alleen dan kan je de wereld van eten, drinken en genieten écht versterken en verduurzamen.

Trend #4 – Beleef de gastvrijheid

In de huidige 24-uurs economie, lopen werk en privé steeds meer door elkaar. Dat uit zich niet alleen in onze werk- en eettijden, maar ook in hoe we tegen ontspanning aankijken.

Omdat we ’s avonds of in het weekend met gemak nog even onze laptop openklappen, hechten we tijdens onze werkdagen ook aan een moment van ontspanning. Het bedrijfsrestaurant is daarom – naast een plek waar je geniet van gezond en lekker eten en drinken – een sfeervolle plek binnen de organisatie waar medewerkers de hele dag welkom zijn voor een moment van ontspanning of sociale ontmoetingen.

Horecabeleving

Genieten van goed eten, ontmoeten en ontspannen: ze komen samen in de gezelligheid van het bedrijfsrestaurant, waar je alleen of met collega’s even afschakelt en oplaadt tijdens een drukke werkdag.

‘Blurring’ is binnen de foodservice een bekend fenomeen. Het betekent zoveel als dat de grenzen binnen de verschillende expertises vervagen. Zo zie je dus ook dat de bedrijfscatering steeds meer opschuift naar het horecasegment: met een aanbod van hoge kwaliteit, een sfeervolle entourage en sterke concepten.

Maar dat betekent ook iets voor de eisen die aan de cateringmedewerker worden gesteld. Zo worden ze getraind op het gebied van hospitality, om de rol van gastheer of gastvrouw met verve te vervullen. En in de keuken vind je echte chefs, want er wordt op niveau gekookt.

Smakelijk visitekaartje

Naast dat het bedrijfsrestaurant een essentieel onderdeel is geworden van een aantrekkelijke kantooromgeving, zie we ook dat het een belangrijk visitekaartje wordt voor de organisatie, ook voor externe stakeholders. Bewijslast van het imago dat de organisatie wilt creëren.

Het is een plek binnen het bedrijf waar een groot deel van de visie en doelstellingen van de organisatie kunnen samenkomen. Het onderstreept bijvoorbeeld de gastvrijheid die een organisatie wilt uitstralen, maar laat ook zien dat een organisatie vitaliteit van medewerkers centraal stelt en duurzaamheid promoot. Het restaurant is dan een heel smakelijke manier om daar bewijslast van te tonen.

Trend #5 – Technologische innovatie

De laatste trend is universeel, maar heeft juist daarom ook zeker zijn effect op onze branche: technologische ontwikkelingen en de beschikbaarheid aan data zullen naar verwachting de eerder genoemde trends accelereren.

Als we het hebben over een gezonde levensstijl, dan weten we dankzij DNA-tests straks misschien wel wat ons ultieme dieet is. En door slimme displays, weet je in de toekomt perfect welke keuze je in het bedrijfsrestaurant moet maken om de meest vitale lunch voor jezelf samen te stellen.

En als je als werkgever ook nog eens die gezonde keuze – via bijvoorbeeld een app – kunt belonen, heb je op het gebied van vitale medewerkers goud in handen: bewustwording én inzicht in één klap.

 

Groeispurt van tech

Maar ook op andere gebieden voelen we dat er rek komt binnen onze dienstverlening: We raken steeds meer gewend aan ‘omnichannel’ gemak, en bestellen ons eten waar, wanneer en hoe we willen. Cateraars zullen – net als alle andere partijen in de foodservice – ‘on par’ moeten blijven met de eisen van die omnichannel consument.

Ook zal technologie de beleving sturen, zoals we nu al zien in de vooruitstrevende horeca: multisensorische effecten met beeld en geluid, augmented reality op je bord of een VR-beleving terwijl je eet, zorgen voor een next-level eetervaring.

En vergeet niet die gastvrije robot die je straks welkom heet, koffie voor je haalt of je bord afwast...

Mobiele detox

Op geheel andere wijze heeft de technologische groeispurt ook zijn invloed op de eerder beschreven hospitality trend. Juist vanwege onze constante ‘connectivity’ en blootstelling aan beeldschermen, wordt de behoefte aan ontspanning én echt menselijk contact groter.

Wellicht wordt het – in het kader van vitaliteit – een statement om een smartphone of WIFI-vrije zone in te richten in het restaurant, voor je dagelijkse mobiele detox.

Driver van ontwikkeling

De opmars van technologie is wellicht de meest onvoorspelbare trend in de tijd, omdat we niet weten wanneer doorbraken zullen komen, en met welke tempo de consument en de industrie deze adopteren.

Maar dát technologie een grote drijver blijft van ontwikkelingen, dat weten we zeker. En daarom is het voor cateraars – als belangrijke samenwerkingspartners van onze opdrachtgever – essentieel om ‘on par’ te blijven en innovatie steeds meer in de kern van de organisatie te zetten, met toekenning van tijd, middelen en energie.

Trendrapport bedrijfscatering

Tip: dit artikel als handige pdf downloaden om naar je werkgever of collega's door te sturen? Download hem hier!