De 5 belangrijkste trends in bedrijfscatering: #2 Eat it MY way

7 May, 2019

Ook in deel twee van deze nieuwe blogreeks vertellen we je graag over de toekomst van bedrijfscatering. Dit doen we aan de hand van vijf trends, waarvan wij verwachten dat ze de komende jaren de toon zullen zetten.

Trends in bedrijfscatering

Vorige week vertelden we je over de eerste trend binnen bedrijfscatering, namelijk: Vitaliteit. We willen iedere dag lekker in ons vel en vol energie zitten. Dit gaat veel verder dan alleen gezond eten. Heb je dit blogartikel gemist? Lees hem dan hier terug! 

En wat is dan de volgende stap? Welke trends zien we nog meer en hebben invloed op de manier waarop cateraars hun dienstverlening invullen? Dát gaan we in dit artikel verder ontdekken!

 

catering-trends

Bedrijfscatering trend #2 – Eat it MY way

Een gezonde levensstijl is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Er is echter geen kant-en-klaar recept voor vitaliteit en gezond(er) eten betekent voor iedereen iets anders. Natuurlijk zijn er basisregels voor een uitgebalanceerd dieet, maar daarbinnen wordt de variatie aan voor- en afkeuren steeds groter.

Geen varkensvlees of koemelk, wel ‘hypergezonde’ superfoods, volledig plantaardig of juist flexitarisch, alleen maar lokaal of met keurmerk. En de redenen? Die zijn divers: omdat je lichaam er wel bij vaart, omdat het hoort bij je religie of onderdeel is van je identiteit en levensstijl.

En kenmerkend voor de trendontwikkeling: we voelen ons steeds minder genoodzaakt om uit te leggen waarom. Want persoonlijke eetvoorkeuren, die respecteer je. Eten en drinken is een ‘way of life’.

De keuze is reuze

In het bedrijfsrestaurant draait het daarom ook om het tegemoet komen aan de individuele wensen van de gast. Dat uit zich in eerste instantie in een steeds ruimer assortiment, maar ook in de manieren van presenteren. Naast een rijkelijke belegde maaltijdsalade, zie je daarom uitgebreide saladebuffetten vol groentegerechten, waar iedereen zijn eigen salade kan samenstellen.

En door vers op locatie te koken, kan de chef de voorgestelde maaltijden makkelijk naar wens aanpassen. Cateraars zoeken steeds meer naar manieren om hun dienstverlening op dergelijke manieren in te vullen, want de verwachting is dat deze trend zal doorslaan naar het hyperpersoonlijke. Er vanuit gaande dat ieder mens anders in elkaar steekt en dus ook een andere voedingsbehoefte heeft. Tot op genetisch niveau, zoals ook de opkomst van toegankelijke DNA-testen illustreert.

Meer dan goede koffie

Ook voor de werkgever is de persoonlijke focus van steeds groter belang in zijn employer branding. In de huidige ‘war on talent’ worden de facilitaire voorzieningen ingezet als USP om bij een organisatie te gaan werken, vooral gericht op millennials. En dan is simpelweg ‘goede koffie’ niet meer voldoende, maar worden we ’s ochtends het liefst verwelkomd door een barista die – zonder dat je er om hoeft te vragen – met een glimlach zijn latte art presenteert op je ‘flat white’ met havermelk.

Een geluksmomentje speciaal voor JOU.
 

persoonlijke-catering

 

Bedrijfscatering trend #3 t/m #5

Tot zo ver trend nummer twee, waarbij we onze visie op persoonlijke voorkeuren met betrekking tot bedrijfscatering met je delen. Volgende week bespreken we de volgende trend.

Kun je nu echt niet wachten, vraag dan ons trendrapport 2019 aan waarin we alle trends met je delen. Of schrijf je in hieronder in voor de nieuwsbrief en mis niets!