De 5 belangrijkste trends in bedrijfscatering: #3 De nieuwe (circulaire) norm

13 May, 2019

In deze blogreeks vertellen we je graag over de toekomst van bedrijfscatering. Dit doen we aan de hand van vijf trends, waarvan wij verwachten dat ze de komende jaren de toon zullen zetten.

Trends in bedrijfscatering

Eerder in deze blogreeks vertelden we je over de eerste twee trends binnen bedrijfscatering, namelijk: vitaliteit en persoonlijke voorkeur. En welke trends zien we nog meer? Vandaag bespreken we trend nummer drie, de nieuwe (circulaire) norm.

 

bedrijfscateringtrends

Bedrijfscatering trend #3 – De nieuwe (circulaire) norm

Vorige week stipten we de trend van een gedeeltelijk of volledig plantaardig dieet al even aan. Mensen hebben diverse redenen om dierlijke producten te minimaliseren of om ze zelfs volledig van het menu te schrappen. Het behoud van onze wereld is daarin een veel gehoord argument.

Want naast een gezonde levensstijl voor onszelf, zijn we ons ook steeds meer bewust van de impact die onze eigen voedselkeuze en de voedingsindustrie hebben op onze leefomgeving. Daarom zijn we in eerste instantie kritischer op onszelf, want een beter milieu begint bij… juist, jezelf!

Maar om dat te kunnen doen, zijn we – vooral waar het voeding aangaat – voor een groot deel afhankelijk van de leveranciers en aanbieders.

Maatschappelijk verbeterend ondernemen

Ten eerste wordt er van bedrijven in de foodservice verwacht dat ze transparant zijn: waar komt het product vandaan, onder welke omstandigheden is het geproduceerd, wat wordt er aan toegevoegd, etc. Waar die transparantie enige tijd geleden nog als USP werd ingezet door organisaties, is het nu de norm.

Dat maakt ook dat maatschappelijk verantwoord ondernemen geen marketingtool meer is, maar hygiënefactor. En wil je als organisatie het respect van de consument verdienen, dan zul je een stap verder moeten gaan; je moet echt laten zien wat jij als organisatie ‘brengt’ naar onze wereld en haar toekomst. Dat wordt ook wel maatschappelijk verbeterend ondernemen genoemd.

Circulaire catering

Als het gaat om écht iets doen voor onze leefomgeving, is circulair ondernemen de trend. Het circulaire model gaat er namelijk vanuit dat de producten van nu, de grondstoffen zijn voor later: na gebruik kunnen de materialen waaruit een product bestaat opnieuw worden gebruikt. Afval bestaat hierdoor niet (of nauwelijks). Als je als bedrijf dit circulaire streven omarmt, dan hoort daar als vanzelfsprekend bij dat je catering op een circulaire manier wordt ingevuld.

Voorbeelden zijn:

  • Koken met Nederlandse seizoensgroenten,
  • Vermijden van plastic rietjes en mono-verpakkingen
  • Focus op ‘minimal waste’.

Samenwerking binnen de keten is binnen circulaire catering cruciaal. Met je opdrachtgever en gast enerzijds, maar ook met leveranciers, producenten, andere facilitair dienstverleners, de overheid en kennis- en innovatieclubs. Want alleen dan kan je de wereld van eten, drinken en genieten écht versterken en verduurzamen.

 

trends

Bedrijfscatering trend #4 en #5

Tot zo ver trend nummer drie, waarbij we onze visie op maatschappelijk verantwoord en circulair ondernemen met je delen. Volgende week bespreken we de volgende weer.

Kun je nu echt niet wachten, vraag dan ons trendrapport 2019 aan waarin we alle trends met je delen. Of schrijf je in hieronder in voor de nieuwsbrief en mis niets!