Nudging: dé manier om gezond eten te stimuleren

25 February, 2019

Mensen maken graag hun eigen keuzes. En terecht! Als je invloed wilt uitoefenen op gedrag en dit structureel wilt veranderen, doe je dat dus niet door de beslissing voor iemand anders te nemen of door gedrag te verplichten. Hoe dan wel? 'Nudging' blijkt een effectieve methode.

In dit artikel lees je wat nudging is en hoe het wij dit in onze restaurants toepassen om onze missie ten uitvoer te brengen: mensen verleiden te kiezen voor een verantwoorde en vitale levensstijl. Door middel van nudging maken we de gezonde voedingskeuze namelijk makkelijker en aantrekkelijker.

Besluitvorming

Een groot deel van de beslissingen die we dagelijks maken, maken we automatisch en onbewust. En dus niet altijd rationeel of weloverwogen. En die onbewuste keuzes worden beïnvloed door de mate van inspanning, het krijgen van directe beloning en het willen vergemakkelijken van complexe keuzes.

Nudging is een krachtige manier om die onbewuste keuzevorming te veranderen, zonder keuzes uit te sluiten.

Gezonde voeding stimuleren

Wat is nudging?

Om nudging te begrijpen, is het handig om te weten waar de term vandaan komt. Nudging is een gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij mensen op subtiele wijze een bepaalde verandering in het gedrag wordt aangeleerd.

‘A nudge’ betekent ‘een duwtje’. Letterlijk betekent een nudge dus een duwtje in de goede richting op de weg naar verandering. Volgens de nudge theory moeten deze duwtjes in de juiste richting ervoor zorgen dat de verandering als bijna onbewust gerealiseerd wordt.

Gezonde voeding stimuleren

De gevolgen van een ongezonde leefstijl worden steeds duidelijker en investeren in vitaliteit staat voor veel organisaties dan ook hoog op de prioriteitenlijst. Omdat ons eten en drinken een van de belangrijke pijlers van vitaliteit is, is de dienstverlening binnen het bedrijfsrestaurant een essentieel onderdeel in het realiseren van vitalere medewerkers.

Vooral waar het voeding aangaat, zijn mensen gewoontedieren. Keuzes worden gemaakt zonder na te denken. Omdat mensen gehecht zijn aan wat ze gewend zijn te eten, maakt dat het lastig om het keuzeproces te doorbreken. Dit is één van de redenen dat nudging steeds vaker gebruikt wordt om het gedrag van werknemers geleidelijk te veranderen of, liever gezegd, te verbeteren.

Het aanbod in veel bedrijfsrestaurants is al lang niet meer wat het ooit was. Zo wordt het aanbod steeds gevarieerder en zien we volop gezonde keuze. Een goede ontwikkeling! Maar hoe zorg je ervoor dat mensen ook daadwerkelijk voor die gezonde keuze gaan? Dat zij het broodje kroket laten liggen en meteen naar de saladebar lopen?

Gezonde voeding stimuleren door nudging

Nudging in de praktijk

Voorbeelden van nudging in onze restaurants zijn routing, signing en indeling. Hierdoor ‘duw’ je de bezoekers een gezonde richting op, zonder ze in keuzevrijheid te beperken, of ze een keuze volledig te ontnemen.

De meeste aanpassingen om een stimulans richting een gezondere keuze te realiseren zijn kleinschalige interventies, die vaak relatief gemakkelijk door te voeren zijn. Een aantal concrete voorbeelden hieronder laat zien hoe simpel het kan zijn.

Veel gezonde keuzes vooraan in het buffet

Wanneer je als bezoeker van het bedrijfsrestaurant eerst een uitgebreide saladebar tegenkomt en de gefrituurde snacks pas helemaal aan het eind liggen, is de kans groot dat je bord al vol ligt met gezonde groenten tegen de tijd dat je de snacks überhaupt ziet. Een tip is daarom om de gezonde opties vooraan het buffet te plaatsen en aantrekkelijk uit te stallen.

Verse sappen en smoothies zijn gezonder dan frisdranken. Zet deze daarom op ooghoogte in de koeling. Zo moet de bezoeker op zoek naar het fris.

Maak het aantrekkelijk

Om de bezoeker echt lekker te maken, kun je naast de verse sapjes en smoothies ook vers fruit presenteren. Met een aantrekkelijke presentatie verleid je mensen om de gezonde(re) keuze te maken. Een ander voorbeeld is een sapcentrifuge met vers fruit en verse groente erbij. Leuk om je eigen sapje naar smaak te persen!

Nudging door gezonde voeding aantrekkelijk te maken

Een gezonde impuls

Je kent ze vast: de chocoladerepen en snoepzakjes bij de kassa in de supermarkt. Die liggen daar omdat het impulsaankopen zijn. Kleine dingen die je snel nog even op de band legt om als tussendoortje te nemen. Doe dit in het restaurant ook, maar dan met fruit of zelfgemaakte mueslirepen. Lekker impulsief, maar toch gezond!

Volkoren komt voor wit

Door volkorenbrood te kiezen, eet je al heel makkelijk gezond. Volkoren bevat namelijk meer vezels en voedingswaarde dan witbrood. Stal volkorenbrood rijkelijk uit vóór het witbrood. Help gasten vervolgens te kiezen voor het gezonde door communicatie toe te voegen over wat volkoren zo’n goede keuze maakt.

Gezonde keuze stimuleren door plaatsing

Harry Covèrt

Bij VITAM zijn we erg trots op ons Harry Covèrt concept. Dit is een volledig plantaardig concept, waarin nudging als het ware zit inbegrepen. De rauwe salades worden smaakvol bereid en op een extra aantrekkelijke manier gepresenteerd. Hierdoor helpen we onze gasten om op een eenvoudige én lekkere manier meer groenten te eten.

Op korte termijn zullen we Harry uitbreiden met meer plantaardige gerechten zoals hamburgers en curries. Allemaal als manier om mensen te verleiden tot het eten van meer groenten. Gewoon met lekker eten dus!

Harry Covert

Gezonde bedrijfscatering

Als ondernemende cateraar zijn we constant op zoek naar nieuwe manieren om te verrassen en te verleiden tot de meest gezonde optie. Voedingskeuze is daarbij een belangrijk onderdeel en nudging wordt ingezet als manier om elke keer leuke en smaakvolle duwtjes in de goede richting te geven.

Door de juiste kennis te combineren met simpele technieken zorgen we dat gasten bij een buffet steeds vaker voor gezond gaan.

Wil je graag meer ideeën en tips voor een gezondere leefstijl? Download hier het gratis e-book: vitaliteit op de werkvloer