De vitale voordelen van de smaakvolle Japanse keuken

20 May, 2019

Japanners staan er om bekend tot op late leeftijd een actief en vitaal leven te leiden. En daar speelt de gezonde - maar vooral ook lekkere! - Japanse keuken een belangrijke rol in: onze inspiratiebron voor een nieuw foodconcept: 'Oishii Dashi'. 

De mysterieuze Blue Zones

In bepaalde gebieden op aarde wordt de bevolking meetbaar ouder dan in de rest van de wereld. Hoe kan dat toch? Volgens onderzoeker Dan Buettner is dit onder andere te wijten aan de eetgewoonten van de mensen die in deze gebieden wonen.

Buettner noemt in zijn boek The Blue Zones de volgende gebieden:

  • Sardinië, Italië
  • Eilanden van Okinawa, Japan
  • Nicoya schiereiland, Costa Rica
  • Ikaria, Griekenland
  • Öland, Zuid-Småland en Noord-Oost-Skåne, Zweden

Gezonde Japanse keuken

Opvallend is dat de zogenaamde blue zones vooral op eilanden voorkomen. Zo ook de Japanse eilanden van Okinawa. Onder de eilandbewoners van Okinawa komen statistisch gezien minder hartproblemen, kanker en dementie voor. De vrouwelijke bewoners leven gemiddeld langer dan waar dan ook ter wereld.

Japanse dames

De bewoners van de Okinawa eilanden staan bekend om hun actieve levensstijl. De ouderen zijn vaak buiten: ze wandelen veel en onderhouden graag hun eigen tuintjes. Ze zien hierdoor veel zon en nemen dan ook veel vitamine D op.

8 Japanse eetregels

Als we inzoomen op de Japanse eetgewoontes, zien we dat veel eilandbewoners resoluut vasthouden aan de traditionele Japanse keuken. In deze keuken staan eenvoud, de natuur en traditionele waarden hoog in het vaandel. Dit vertaalt zich in 8 eetregels die prima op Nederlandse bodem zijn toe te passen:

  • Beschouw het ontbijt als de belangrijkste maaltijd van de dag
  • Drink matcha of groene thee (ipv koffie)
  • Eet kleine porties en wees zuinig met zuivel, suiker, (rood) vlees en vet
  • Kwaliteit staat boven kwantiteit, dus kies voor verse kwaliteitsproducten
  • Eet rustig, neem kleine hapjes en kauw goed. Eten met stokjes helpt daarbij!
  • Eet tot je voor 80% vol zit. Laat dus wat ruimte na een maaltijd
  • Voeg regelmatig vis toe aan je maaltijd. Bij Japanners zijn zalm en makreel favoriet.
  • Kies als dessert liever voor vers fruit ipv yoghurt of kwark.

VITAM presenteert Oshii Dashi concept

Omdat we onze gasten graag verrassen met nieuwe smaken, brengen we de lekkere en gezonde Japanse keuken naar onze restaurants met het concept Oshii Dashi. Oishii Dashi betekent letterlijk: 'Lekker, Bouillon' en bestaat uit verschillende authentieke Japanse recepturen voor smaakvolle soepen, salades en lichte gerechten, vers bereid door onze chefs. 食事を楽しむ (eet smakelijk!)

19214-05 Vitam Oishi Dashi Narrowcasting OPM DEF