Belastingdienst en VITAM werken samen aan vitaliteit van medewerkers

5 March, 2018

Hoe gaat VITAM de vitaliteit van de medewerkers van de Belastingdienst bevorderen? Dat was één van de opvallende vragen in de cateringaanbesteding van de Belastingdienst. 

Het winnende concept is een nieuwe vorm van dienstverlening die vanaf september 2016 met enthousiasme in praktijk wordt gebracht. Juul van ’t Hooft van de Belastingdienst heeft de aanbesteding van de bedrijfscatering voorbereid en begeleid. Hij werkt nu intensief samen met Jørgen Vestjens van VITAM.

Gezondheid

Juul: “Uit health checks van onze medewerkers van drie jaar achtereen blijkt dat de gezondheid achteruit gaat. Medewerkers worden op termijn minder productief en inzetbaar. Daarom wil de Belastingdienst de gezondheid en vitaliteit van medewerkers bevorderen. Niet door betuttelend op te treden, maar het gezonde aantrekkelijk te maken”.

De aanbesteding

Na uitgebreid literatuuronderzoek en gesprekken met marktpartijen stelde de Belastingdienst een visie op vitaliteit en richtlijnen voor de cateringaanbesteding op. Aangezien vitaliteit zo belangrijk is, is het kwaliteitsaspect zwaar meegewogen in de procedure (80%).

Alle inschrijvers moesten een bedrijfsplan maken met daarin de volgende elementen:

  • Een innovatief voorstel voor een gezonde, lekkere en gevarieerde lunch;
  • Tegengaan van voedselverspilling;
  • Aanbieden van activiteiten die medewerkers verleiden om voldoende te bewegen en ontspannen;
  • Communiceren met de medewerkers over een gezonde leefstijl;
  • Begeleiden en trainen van cateringmedewerkers in het nieuwe concept.

De inschrijvers formuleerden hun beloftes SMART in de vorm van prestatie-indicatoren, zoals bijvoorbeeld een rapportcijfer voor klanttevredenheid. Tijdens de loopduur van het contract rapporteert VITAM regelmatig over de vorderingen op de indicatoren.

"Het kost de Belastingdienst weinig moeite om VITAM aan de afspraken te houden, want het concept zit in hun DNA.

Juul van 't Hooft
Belastingdienst

VITAM heeft het concept “Be vital” speciaal voor de Belastingdienst ontwikkeld. Jørgen: “Wij verleiden mensen tot een verantwoorde en vitale levensstijl. Dit begint bij onze eigen medewerkers. Zo hebben we bijvoorbeeld de ‘Week van de trap’, waarin de lift wordt afgezet met een rood-wit lint. Bij elke verdieping staat een bordje hoeveel energie is verbrand door het traplopen. Na een week gaat het lint weg en wordt de lift veel minder gebruikt”.

Enkele opvallende kenmerken en voorbeelden van het concept “Be vital”:

  • Bij elke transactie bij de kassa van het restaurant mag de klant gratis een stuk fruit uitkiezen. Op deze manier worden dagelijks 6.000 stukken fruit afgenomen. Het aanbod van fruit is afhankelijk van het ‘seizoenenkompas’, waardoor het fruit een gunstig energielabel heeft.
  • Voedselverspilling wordt tegengegaan door restjes de volgende dag te verwerken in soep of salade. De tomatenketchup is gemaakt van het overschot aan tomaten uit Nederlandse kassen in de vakantietijd, zodat ze niet worden doorgedraaid op de veiling.
  • Regelmatig wisselende thema’s maken klanten bewust van duurzame en gezonde voeding, bijvoorbeeld een dag zonder vlees of ‘vrijdag restjesdag’.
  • VITAM biedt bewegingsactiviteiten aan zoals een wandellunch of een puzzel oplossen in het trappenhuis voor een kortingsbon in het restaurant. Ook worden yogacursussen gegeven.

Bron: www.duurzamebedrijfsvoeringoverheden.nl

 

Download E-book: Vitaliteit op de werkvloer