De vijf pijlers van vitaliteit op het werk

13 November, 2018

Vitaliteit gaat over meer uit het leven willen én kunnen halen. Iedereen doet dit op zijn eigen niveau en zijn eigen manier, maar met hetzelfde doel: het krijgen van meer energie en je fitter en sterker voelen! VITAM heeft een duidelijke missie: mensen verleiden te kiezen voor een verantwoorde en vitale levensstijl.

Bij VITAM kijken we naar vitaliteit volgens deze vijf pijlers:

  • Eten en drinken
  • Ontspannen
  • Bewegen
  • Verbinden
  • Leren

1. Eten en drinken

Gezonde voeding bevat de optimale hoeveelheid en samenstelling van voedingsstoffen. Daarmee bevordert het de gezondheid. Door gezond eten krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen. Hoe je dat doet? Eet gevarieerd, zorg ervoor dat je vezelrijk eet en eet niet meer dan dat je op een dag verbruikt!

In onze bedrijfscatering gaan we uit van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De Schijf van Vijf is gebaseerd op advies van de Gezondheidsraad en beschrijft de optimale combinatie van verschillende groepen voedingsmiddelen.

Gezond eten en drinken betekent ook dat je niet meegaat in elke nieuwe trend en hype. Gezonde voeding is namelijk een manier van leven, niet een rigoureuze tijdelijke aanpassing om vervolgens weer terug te vallen op je oude patroon.

Betekent dit dat wij de bitterbal en een glas wijn op de vrijdagmiddag verbieden? Nee hoor! Als het gaat om gezonde voeding, gaan we bij VITAM namelijk uit van de 80/20 regel. Hiermee bedoelen we dat je 80% van de tijd zo gezond mogelijk eet en 20% lekker doet waar je zin in hebt. Want eten is ook genieten!

Gezonde voeding op het werk

2. Ontspannen

Ontspannen is tot rust komen, zowel lichamelijk en mentaal als emotioneel. Ontspanning bevordert herstel en levert energie. Daarmee draagt het bij aan vitaliteit. Regelmatig en goed ontspannen is nodig om de batterij weer volledig op te laden.

Hoe vaak, hoe lang en de manier waarop je ontspant, is per persoon verschillend. De een maakt een wandeling, de ander doet aan meditatie, en weer een ander leest graag een boek. Zaken die wel voor iedereen belangrijk zijn, zijn voldoende slaap en rust, zoveel mogelijk daglicht en frisse lucht en een goede balans tussen verplichtingen en vrije tijd.

Tip: lees ook onze blog over ontspannen op kantoor

Ontspannen op het werk

3. Bewegen

Sporten en bewegen zijn goed voor de lichamelijke en mentale gezondheid. Sociaal contact komt daar vaak nog als bonus bij. Mensen die voldoende sporten en bewegen hebben minder kans op gezondheidsklachten.

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen voor volwassenen stelt dat een persoon tussen de 18 en 54 jaar elke dag minimaal een half uur matig intensief moet bewegen. De Fitnorm voor volwassenen stelt dat personen in dezelfde leeftijdsgroep minstens drie keer per week minimaal 20 minuten intensief moeten bewegen.

Bij VITAM organiseren we regelmatig initiatieven om medewerkers op een leuke manier te verleiden meer te bewegen tijdens de werkdag. Zo organiseerden we bij de Belastingdienst bijvoorbeeld de ‘Week van de Trap’, waarin de lift met een lint werd afgezet. Zo werden medewerkers bewuster en merkten we, toen het lint na een week weer wegging, dat de trap steeds meer gebruikt werd!

Tip: lees ook onze blog over bewegen op kantoor

 

Bewegen op het werk

4. Verbinden

Verbondenheid geeft je het gevoel erbij te horen. Je gezien en gewaardeerd voelen. Zo kun je je verbonden voelen met je collega’s, je vrienden en je familie. Maar verbinding gaat ook over je werk, je omgeving en datgene wat je leuk vindt om te doen. Wanneer je je verbonden voelt ben je gelukkiger, blijer en zit je lekkerder in je vel.

Voldoening uit je werk halen, een fijne werkplek en goede relaties met collega’s zijn belangrijke factoren van verbinding. Om dit te stimuleren zetten we acties in als de ‘Complimentenactie’, waarbij we medewerkers stimuleren om collega’s een gemeend compliment te sturen, en onze ‘Sharing = Caring’ actie waarbij collega’s elkaar in het zonnetje zetten met een lekkere gratis kop koffie of thee.

Tip: lees ook onze blog over het belang van verbinding

 

Sharing = caring!

5. Leren

Leren is het ontwikkelen van nieuwe (of het aanpassen van bestaande) kennis, gedrag en vaardigheden. Door middel van kennis ben je in staat om de juiste keuzes te maken. Het helpt je om gemotiveerd te raken om dingen te veranderen, zoals bijvoorbeeld je levensstijl. Je begrijpt waarom je iets wilt veranderen en hoe je dit kunt bereiken.En dan lukt het vaak ook!

Om persoonlijke ontwikkeling en groei te stimuleren, organiseren we workshops en lunchlezingen over onder andere gezonde voeding en stress management.

Pijlers van vitaliteit: Leren

Aan de slag

Wil je meer bewustzijn voor een vitale levensstijl op het werk? Kijk dan eens naar de vijf pijlers omschreven in dit artikel. Interesse in gezonde bedrijfscatering en de mogelijkheden voor meer vitaliteit bij jou op het werk? Neem dan gerust contact met ons op!