Voldoende groenten eten in de zomer: 4 tips

17 June, 2019

De zomer: genieten van de zon, het buitenleven en al het heerlijke wat daarbij komt kijken. Het is het fijnste seizoen van het jaar, waarop we graag blijven plakken op terrasjes en nogal eens de BBQ tevoorschijn halen. Dat zorgt ervoor dat gezond koken er nog weleens bij inschiet, waardoor het ook lastiger wordt om voldoende groenten binnen te krijgen. Maar dat is natuurlijk nergens voor nodig.

Gezond eten in de zomer

Met temperaturen waarvan de mussen van het dak vallen, is het minder aantrekkelijk om in een warme keuken te gaan staan zwoegen voor een maaltijd. Het is daarom een goed idee om het in de zomer iets anders aan te pakken, zodat je zoveel mogelijk van het lekkere weer geniet, maar toch zorgt dat je lekker gezond eet. Gezond eten betekent namelijk meer energie, waardoor je je tijdens die hete dagen minder snel moe en futloos voelt.

Eet je groenten: 4 tips

Groenten vormen een van de belangrijkste voedselgroepen als het gaat om het binnenkrijgen van vitamines en mineralen. Daarnaast is het meteen ook de voedselgroep waarvan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid – minimaal 250 gram – voor de meeste mensen lastig is om binnen te krijgen. Focus je je op het eten van groenten, dan krijg je veel voedingsstoffen en vezels binnen, dus eet je bijna automatisch gezond. Bovendien zitten groenten ook boordevol water, en daar hebben we zeker in de zomer extra veel van nodig.

Groenten zijn er in vele soorten en maten. En daarnaast zijn ze ook op vele manieren te bereiden en dus te eten. In deze blog vind je 4 tips om juist op warme zomerdagen voldoende groenten te eten.

Zomergroenten: radijs

 

1. Zomerse groenten

Op tropisch warme dagen kan het voorkomen dat je minder eetlust hebt. Dat is niet heel erg, zeker niet als je normaliter altijd voldoende eet. Maar die eetlust wordt nog sneller verpest als je een vette of koolhydraatrijke hap neemt. Vervang die voor een licht verteerbare hap. Eentje vervult van verse, zomerse groenten bijvoorbeeld.

Het werkt in je voordeel om voor zomerse groenten te kiezen. Zo zijn ze ten eerste dus licht verteerbaar en gezond, wat iedereen graag wil op een zomerse dag. Daarnaast zijn ze goed voor het milieu, omdat ze dan vaak van eigen bodem komen en dus veel minder kilometers (ofwel: uitstoot) nodig hebben gehad om je bord te bereiken. Tenslotte zijn ze vooral extra vers, omdat ze in dit seizoen gekweekt zijn. En dat proef je!

Neem een voorbeeld aan venkel. Een heerlijke, maar wellicht nog wat onbekende zomergroente. Hij heeft een bijzonder lekkere anijssmaak en je kunt hem koken, wokken, bakken, braden of rauw eten, wat je maar wil. Hij bevat veel vitamine c, ijzer en maar 30 calorieën per 100 gram. Meer pluspunten zijn er bijna niet. Gauw aan de slag met venkel dus!

Voorbeelden van heerlijke zomergroenten zijn:

  • doperwten
  • venkel
  • snijbonen
  • bleekselderij
  • courgette
  • komkommer
  • sla-soorten
  • andijvie
  • radijs
  • maïs
  • tomaat

2. Gezonde BBQ

Er gaat weinig boven kokkerellen in de buitenlucht. Dat is meteen de reden dat menig BBQ voor tijdens de zomermaanden afgestoft wordt om weer dienst te doen als buitenkeuken. Als je dacht dat een BBQ alleen gemaakt was voor vlees, dan heb je het mis. Er zijn talloze verse groentesoorten die heerlijk smaken na een minuutje of tien grillen op de BBQ.

Snijd bijvoorbeeld een courgette in vierkante repen, smeer deze in met een beetje olijfolie, maal er wat zeezout en peper overheen en laat ze sudderen boven de kolen tot ze die authentieke braadstrepen krijgen die je van de BBQ gewend bent. Hetzelfde geldt voor paprika’s, asperges, maïskolven. Maar ook een gepofte zoete aardappel of bloemkool, of gevulde champignons. Heerlijk voor de variatie en lekker licht verteerbaar. Ideaal voor in de zomer.

hari-nandakumar-707355-unsplash

3. Frisse salade

Een frisse salade met verse groenten is altijd lekker. Maar een frisse salade met verse groenten in de zomer is extra lekker. Daarnaast zijn salades gemakkelijk te bereiden. Én er komt er vaak geen pan – en dus geen hete keuken – aan te pas. Ideaal voor de warme zomerdagen.

Wat dacht je van een authentieke griekse salade, frisse koolsalade, of een meer oosterse salade met paksoi, taugé, wortel en sojaboontjes? Dat is allemaal gemakkelijk, fris en gezond genieten, zeker voor in de zomer.

Extra tip: combineer een of meer van deze frisse salades met de groenten op de gezonde BBQ voor een heerlijk en compleet avondmaal.

4. Gazpacho: koude soep

Wat is gemakkelijk te bereiden, verfrissend, zit boordevol vitaminen en beschermt je huid tegen de zon? Precies: Gazpacho. En Gazpacho heeft precies alle geweldige eigenschappen voor een heerlijk, zomers (voor)gerecht.

Maar vooral dat laatste aspect, ‘beschermt je huid tegen de zon’, vinden wij intrigerend, maar hoe zit dat nou? Uit onderzoek blijkt dat lypoceen je huid helpt beschermen tegen de zon. En komt lypoceen bijzonder veel voor in tomaten.

Gazpacho gerecht

Verfrissend, lekker, boordevol verse groenten en bovendien makkelijk om te maken. Daarnaast is het een goede manier om het ‘oude’ brood van bijvoorbeeld de BBQ van de dag ervoor op te maken. No waste dus!

Ingrediënten

4 sneetjes (oud) witbrood - 2 teentjes knoflook – olijfolie - 1 ui - 500 g tomaat - 2 rode paprika’s – 0,5 komkommer - 50 ml rode wijnazijn - 100 ml tomatensap - zout - versgemalen peper

Bereiding

Gazpacho Good Food by Vitam
  1. Snijd de korstjes van het brood en snijd het brood in blokjes.
  2. Pel en snijd de knoflook fijn.
  3. Verhit olie in een pan en bak het brood goudbruin en krokant.
  4. Voeg de helft van de knoflook toe en bak circa 2 minuten mee op laag vuur.
  5. Haal de croutons uit de pan en laat ze uitlekken op keukenpapier.
  6. Pel en snipper de ui. Snijd de tomaten in partjes. Halveer de paprika’s, verwijder de zaadlijsten en snijd de paprika’s in reepjes. Snijd de komkommer in stukjes.
  7. Pureer de knoflook, ui, tomaat, paprika, komkommer, azijn en tomatensap en breng op smaak met zout en peper.
  8. Serveer de soep in kommen. Garneer de soep met de knoflookcroutons en de basilicum.
  9. Smakelijk!